In een wereld waar grote leiders als Martin Luther King, Nelson Mandela, en meer recent Greta Thunberg door te spreken verandering teweegbrachten, kun je je afvragen: wat als zij gezwegen hadden? Deze vraag strekt zich uit tot de werkvloer, waar het belang van spreken – door middel van feedback – cruciaal is voor zowel persoonlijke als organisatorische ontwikkeling. Waarom is het essentieel dat we op de werkvloer onze stem laten horen en feedback geven en ontvangen?
Feedback is wanneer je iemand vertelt wat hij goed doet en wat beter kan. Het helpt mensen om te groeien door te laten zien wat goed gaat en hoe iets verbeterd kan worden. Het doel is om elkaar te helpen beter te worden in wat we doen.
Feedback is de motor van vooruitgang en verbetering. Zonder de moed om aan te spreken bij fouten en misstanden, riskeren we de gezondheid en het welzijn van mensen. Als de moed tot feedback ontbreekt, kan dit zelfs leiden tot financiële instabiliteit of reputatieschade bij organisaties.
De crashes en loszittende onderdelen van de Boeing 737 Max of de communicatie in de beginfase bij de verspreiding van het coronavirus kunnen we als goede voorbeelden beschouwen. Deze laten ons zien wat de gevolgen kunnen zijn van het negeren of onderdrukken van cruciale informatie op de werkvloer of in de maatschappij.
Het geven en ontvangen van feedback levert aanzienlijke voordelen op: verbeterde veiligheid, welzijn en verhoogde omzet. Onderzoek toont aan dat een organisatiecultuur van open feedback leidt tot verhoogde productiviteit en betere resultaten.
De erkenning van feedback op de werkvloer leidt vaak direct tot verbeteringen in de werkprocessen. Niet alleen in operationele procedures maar ook in de onderlinge communicatie. Echte communicatie bevordert de samenwerking, motivatie en kennisdeling.
Goede feedback geven doe je in deze 5 stappen, waarbij je denkt aan deze 5 G-woorden:
Goede feedback geven betekent dat je duidelijk bent over wat goed gaat en wat beter kan. Je moet eerlijk zijn maar ook vriendelijk. Het is belangrijk om te onthouden dat we allemaal fouten maken en dat feedback iedereen helpt om te leren. Het begint met het oefenen en luisteren naar hoe anderen zich voelen. Door te leren hoe je je woorden kunt gebruiken om te helpen en niet te kwetsen, word je beter in feedback geven.
Net zo belangrijk als het geven van feedback, is het ontvangen ervan. Dit is een strategie om feedback effectief te ontvangen:
Feedback geven en ontvangen wordt door velen als uitdagend ervaren, toch is het een kunst die valt te leren. Daarbij is het doel altijd samenwerking en gezamenlijke verbetering, niet tegenwerking. Het kennen van grenzen, erkennen van fouten en hiervan leren en het openstaan voor feedback vereist moed, maar de voordelen zijn aanzienlijk. Het is essentieel voor zowel persoonlijke als professionele groei.
Op de werkvloer is spreken goud. Spreken helpt je om te groeien, fouten te verbeteren en beter samen te werken. Door te leren hoe je goede feedback geeft, bouw je aan een positieve werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt. Blijf dus niet zwijgen, maar spreek je uit en luister naar elkaar!
Wil je leren hoe je feedback op een fijne manier geeft en ontvangt en hoe je daarmee je werk leuker maakt? Schrijf je dan in voor onze praktische 1-daagse communicatietraining Feedback geven en ontvangen.
Ben je nieuwsgierig naar tips voor een optimale communicatie op de werkvloer? Lees dan ook dit inspiratie-artikel Tips voor effectief communiceren op de werkvloer.
Leer hoe je met optimaal communiceren jouw collega's beïnvloedt en...
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
maandag t/m vrijdag
8.30 - 17.30 uur
070 385 86 52
info@train2work.nl
maandag t/m vrijdag
8.30 - 17.30 uur