Klantwaardering: 9,4 NRTO-keurmerk 20 jaar ervaring
4.9  Google reviews
  070 - 385 86 52     info@train2work.nl  |  contact  |   lesmateriaal train2work   info@train2work.nl  
  070 - 385 86 52  
 
home  pijltje inspiratie  pijltje Zo voorkom je klachten met een ergonomische zithouding

Zo voorkom je klachten met een ergonomische zithouding


Share
 
Auteur: Marja Cousijnse
Datum: 23/06/2022

Zakelijk Nederland werkt hele dagen aan een bureau. Je herkent het misschien wel: voorovergebogen staar je uren achter elkaar geconcentreerd naar je scherm. Je bureau of keukentafel is iets te hoog voor je bureaustoel en voeten raken net niet de grond. 

Of dit nu thuis is of op het werk, het lijdt voor veel mensen tot klachten. Ruim 35% van de thuiswerkers geeft aan lichamelijke klachten te ervaren aan de schouders, nek en armen. Sommige klachten kunnen zelfs langdurig zijn en verminderen de productiviteit en comfort tijdens het werken. Benieuwd hoe je dit voorkomt? 

Wij beantwoorden de 6 veel gestelde vragen over een ergonomische zithouding.  

Voorkom klachten met een ergonomische zithouding

Vraag 1: Wat is een ergonomische zithoogte? 

Voor een gezonde zithouding is het allereerst belangrijk om je bureaustoel op de juiste hoogte in te stellen. Ga goed in je stoel zitten en zet je beiden voeten op de grond. Maak gebruik van de 90-90-90 richtlijn: buig je benen en armen in een hoek van 90 graden en zorg dat ook je heupen een hoek van 90 graden hebben. Dit zorgt voor optimale doorbloeding en een goede rughouding.  

Vraag 2: Hoe stel je de zitdiepte in van je bureaustoel? 

Nu je zithoogte goed is, kijk je naar de zitdiepte. Dit onderdeel wordt vaak overgeslagen, maar is essentieel voor een ergonomische zithouding. Hierbij is het ook weer belangrijk om met je rug tegen de rugleuning aan te zitten. Je hebt een goede zitdiepte als tussen de zitting van de stoel en je knieholte drie of vier vingers passen.  

Vraag 3: Wat is de ideale positie van mijn rugleuning? 

We gaan door naar je rug. Je bureaustoel heeft namelijk meerdere opties om de rugleuning ergonomisch in te stellen. Het is in ieder geval belangrijk dat je de bolling van de rugleuning in de holte van je onderrug plaatst. Zo ondersteun je een zo groot mogelijk gedeelte van de rug. 

Naast de bolling, heb je ook de mogelijkheid om achterover te hangen of volledig rechtop te zitten. Wij raden aan om de rugleuning niet in de meest rechte positie te zetten, maar juist 1 stand naar achteren. Op deze manier behoud je de natuurlijke s-vorm van je wervelkolom.   

Vraag 4: Hoe stel je de hoofdsteun juist in?   

Een hoofdsteun ondersteunt het gewicht van je hoofd en voorkomt dat je de spieren in je nek en rug niet overmatig belast. Bovendien zorgt de juiste afstelling van de hoofdsteun ervoor dat je hoofd niet te ver een bepaalde kant op hoeft te draaien. De afstelling is eenvoudig: zorg dat je deze afstelt op het midden van je achterhoofd.   

Vraag 5: Hoe hoog moeten de armleuningen van een bureaustoel zijn? 

Ontspan. Hou je ellebogen naast je lichaam en maak een hoek van 90 graden. Dit is de meest ergonomische houding van je armen. De armleuningen moeten deze houding ondersteunen. 

Armleuningen zijn vaak ook op breedte in te stellen. Zeker voor vrouwen kan het zijn dat de armleuningen te ver uit elkaar staan. Controleer dus of je genoeg steun voelt aan je onderarmen, zo weet je of je de juiste breedte hebt ingesteld.  

Vraag 6: Wat is de ideale hoogte van je bureau? 

Je bureaustoel staat nu goed, maar al deze stappen hebben geen effect als je bureau te hoog of te laag staat. Zorg daarom dat de hoogte van je bureau en de positie van je computerscherm zijn afgesteld op jouw zithouding.  

De regel is dat de armleuningen altijd één à twee centimeter boven je bureau moeten zweven. Daarnaast staan je schermen het liefst zo opgesteld dat de bovenste vijf centimeter van het scherm op ooghoogte staat.  

Meer comfort met een ergonomische zithouding 

Zo maak je een einde aan rugklachten en andere fysieke pijn na een dag kantoorwerk. Je gebruikt voortaan de 90-90-90 richtlijn, stelt je zitdiepte af, plaatst de bolling van de bureaustoel in de holling van je rug, stel je hoofdsteun juist af en past tot slot het bureau hierop aan. Als je deze zes stappen volgt, komt die ergonomische zithouding vanzelf! 

De juiste werkhouding zorgt voor meer efficiëntie 

In de training snel en nauwkeurig blind typen behandelen we niet alleen het gebruik van software, juist gebruik van het toetsenbord en vingerzetting, maar juist ook werkhouding. Met de juiste werkhouding typ en werk je namelijk veel efficiënter. Wil je hierbij zijn en extra tips ontvangen? Lees hier meer. 


Bekijk alle inspiratie-artikelen

Op de hoogte blijven?

Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

NRTO Keurmerk